Pred štyrmi rokmi sme si pripomenuli 250. výročie vysokoškolského technického štúdia a osobitne 205. výročie lesníckeho vysokoškolského štúdia na Slovensku, ktoré vzniklo v Banskej Štiavnici v roku 1807. Práve v uvedenom roku bol, na už existujúcej Baníckej akadémii, zriadený samostatný Lesnícky ústav. Jeho zriadenie je pokladané za oficiálny vznik lesníckeho vysokoškolského štúdia u nás. Lesnícke vysokoškolské štúdium odvtedy prešlo zložitým vývojom. Súčasťou tohto vývoja bolo neustále zdokonaľovanie lesníckeho vysokoškolského štúdia, pričom poznatková úroveň jeho absolventov bola vždy na svetovej úrovni. V roku 1846 bola v rámci uvedeného vývoja v Banskej Štiavnici vytvorená Banícka a lesnícka akadémia a v roku 1904 Vysoká škola banícka a lesnícka. Po rozpade Rakúsko – Uhorska v roku 1918 sa táto vysoká škola presťahovala do Budapešti a neskôr do Šoprone, čím sa vysokoškolské štúdium na území nášho terajšieho štátu dočasne prerušilo.
Obnovenie lesníckeho vysokoškolského štúdia na Slovensku sa spája s rokom 1939, kedy bol na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave vytvorený odbor lesného a poľnohospodárskeho inžinierstva. V tomto odbore do roku 1946 skončilo štúdium 114 lesných inžinierov vrátane 6-tich absolventov zo zahraničia. V roku 1946 sa lesnícke vysokoškolské štúdium presídlilo do Košíc, kde bola založená Vysoká škola poľnohospodárskeho a lesníckeho inžinierstva (VŠPLI v Košiciach).Na Lesníckej fakulte tejto vysokej školy do roku 1952 skončilo štúdium 339 lesných inžinierov, z toho 5 zo zahraničia. Nová tradícia lesníckeho vysokoškolského štúdia sa začala v roku 1952. V tomto roku sa VŠPLI v Košiciach rozdelila, pričom časť prešla do Zvolena a druhá do Nitry. Vo Zvolene vtedy vznikla Vysoká škola lesnícka a drevárska, ktorá mala dve samostatné fakulty – lesnícku a drevársku. Od decembra 1991 bola Vysoká škola lesnícka a drevárska zákonom SNR premenovaná na Technickú univerzitu vo Zvolene.
V súčasnosti má TU vo Zvolene štyri fakulty: lesnícku, drevársku, fakultu ekológie a environmentalistiky a fakultu environmentálnej a výrobnej techniky. Počas 64 ročného pôsobenia Lesníckej fakulty vo Zvolene získalo titul lesného inžiniera 6789 absolventov, z toho 101 zo zahraničia a 1127 titul bakalára.
Na Lesníckej fakulte TU vo Zvolene okrem toho skončilo do súčasnosti vedeckú výchovu po úspešnej ašpirantúre alebo doktorandskom štúdiu 492 absolventov, ktorým bola udelená vedecká hodnosť CSc. (kandidát vied), Dr. (doctor), alebo PhD. (philosophiae doctor).
Od akademického roka 2005/2006 je na LF v zmysle zákona č. 131/20020 Z. z. o vysokých školách, ktorý vstúpil do platnosti 1. apríla 2002, zavedený trojstupňový systém vysokoškolského vzdelávania (bakalársky, inžiniersky, doktorandský). Od akademického roka 2007/2008 skončilo štúdium 1127 absolventov bakalárskeho štúdia v dvoch akreditovaných študijných programoch: lesníctvo a aplikovaná zoológia a poľovníctvo. Od akademického roka 2008/2009 sa na LF TU vo Zvolene začala výučba v štyroch akreditovaných študijných programoch 2. stupňa (inžinierskeho): lesníctvo, ekológia lesa, geoinformačné a mapovacie techniky v lesníctve, aplikovaná zoológia a poľovníctvo.
V súčasnosti má LF akreditované tri bakalárske študijné programy: lesníctvo, aplikovaná zoológia a poľovníctvo a nový študijný program arboristika a komunálne lesníctvo. V inžinierskom stupni štúdia sú to študijné programy adaptívne lesníctvo, aplikovaná zoológia a poľovníctvo, lesnícke technológie, geoinformačné a mapovacie techniky v lesníctve, ekológia lesa a lesníctvo a manažment zveri (Forestry and Wildlife Management) v anglickom jazyku.
Na Lesníckej fakulte TU vo Zvolene študuje ročne v prvom a druhom stupni štúdia v posledných rokoch vo všetkých ročníkoch približne 850 študentov denného a externého štúdia a približne 30 študentov doktorandského štúdia. Ich vysokoškolskému vzdelávaniu a odbornej výchove sa v súčasnosti na LF TU vo Zvolene venuje 14 profesorov, 21 docentov, 28 odborných asistentov, 32 pracovníkov výskumu a 23 ostatných zamestnancov. Lesnícka fakulta sa podľa agentúry ARRA od roku 2013 v skupine AGRO umiestňuje na prvom mieste. Za tento výborný výsledok je zodpovedná najmä úspešnosť získavania zahraničných grantov, kde sme zaznamenali výrazný nárast.Absolventi LF TU vo Zvolene majú v praxi široké možnosti uplatnenia nielen preto, že lesy pokrývajú 41% rozlohy nášho štátu.
Vďaka vhodne postavenej koncepcii štúdia, jeho bohatej obsahovej úrovni a vysokej odbornej spôsobilosti pedagógov, opúšťajú školu ako vysoko špecializovaní odborníci, ktorí dokážu na vysokej úrovni riešiť zložité integrované úlohy lesného hospodárstva, poľovníctva, ochrany prírody, krajiny a životného prostredia atď. prostredníctvom najnovších metód a postupov so zohľadnením meniacich sa ekologických podmienok a globálnych problémov. Je samozrejmosťou, že počas štúdia na LF TU vo Zvolene sa v rámci výučby venuje veľká pozornosť nielen problematike produkcie dreva, ale aj ďalším celospoločensky dôležitým a nenahraditeľným funkciám lesných ekosystémov. Som presvedčený, že absolventi LF sú schopní presadiť sa aj v medzinárodnom meradle tak, ako sa to darí samotnej fakulte, ktorá je rešpektovaným členom nasledovných medzinárodných nevládnych organizácií:
IUFRO - Medzinárodný zväz lesníckych výskumných organizácií a PRO SILVA – Združenie pre prírode blízke lesné hospodárstvo. V oboch organizáciách zastávali a zastávajú pracovníci lesníckej fakulty významné funkcie (predsedovia a podpredsedovia odborných a pracovných skupín IUFRO, členovia Medzinárodného výboru IUFRO, výboru PRO SILVA).
Lesnícka fakulta TU vo Zvolene má napriek svojej dlhodobo existujúcej vysokej odbornej úrovni vytýčené do budúcnosti ďalšie náročné ciele, ktoré súvisia s komplexným rozvojom fakulty. Tieto ciele sa týkajú zdokonaľovania pedagogického procesu, vytvárania nových študijných programov v anglickom jazyku, skvalitňovania vedeckovýskumnej činnosti, rozširovania spolupráce s pedagogickými a vedeckými inštitúciami u nás a v zahraničí, spolupráce s praxou a pod. Je preto mojim želaním, aby sa nám všetkým, zamestnancom aj študentom LF TU vo Zvolene, spoločnými silami darilo tieto ambiciózne ciele nielen napĺňať na prospech celej spoločnosti, ale nachádzať v ich dosahovaní aj motiváciu a uspokojenie vlastnej tvorivosti.